Processdokument

söndag 20 maj 2012

Portfolio

PORTFOLIO
Uppgift: Redogör, med hänvisning till litteratur och seminarier, för portfolio som pedagogisk metod och hur du kan använda iPad som redskap för portfolio i din verksamhet.

Vad betyder portfolio? Enligt Ellmin (2003) står begreppet portfolio för en mapp (pärm, kartong, CD) med barns arbeten och egna tankar som har samlats in för att dokumentera barnets utveckling. Det skall vara positivt och spegla barnets lärande och utveckling.

Det svåra med portfolio är att komma igång för man har många frågor runtomkring, t.ex.: Vad skall den innehålla? Vad skall vara med? Hur mycket skall man dokumentera? Vad vill vi uppnå? När jag läser boken får jag svar på några utav mina frågor i kapitlet "Att skapa en portfolio - viktiga steg" (sid 152-164). Det är viktigt att vi i arbetslaget diskuterar hur vi vill utforma just vår portfolio. Det kan vara klokt att börja i ett begränsat området så man har en överblick. "Man går för snabbt på själva 'görandet' (hur?) utan att först ha klarat ut de första didaktiska frågorna Vad? Varför? och För vem? " sid 153. Portfoliometodiken kan man utveckla under tiden man arbetar med den.

Idag arbetar vi med pärmar. Förändringen i vår har varit att jag arbetat med barnen enskilt. Vi har tillsammans gått igenom barnens bildmapp i iPaden. De har själva fått välja vilka bilder som skall vara med. De större barnen har berättat om vad dom gör på bilden och jag har skrivit texten.

Fördelen med iPaden är att jag kan filma, ta kort, spela in ljud och skriva text på samma gång i samma dokument. Både jag och barnen tycker att det är roligare och enklare. Barnen har i vår fått börja med att välja ut ett kort på sig själv. Vi lägger in kortet i Pic collage. Efteråt skriver barnen sitt namn under bilden. Jag arbetar med 1-3 åringar. Varje barn har en lapp med sitt namn på och så får de leta upp sina bokstäver och sedan jämföra om det är rätt. Barnen älskar det och är stolta när vi printar ut och lamninerar det. Vi använder även ett ritpogram där de äldre barnen får forma sina egna bokstäver. Vi fotar och printar ut det med hjälp av iPaden. Med dess olika appar får vi ett riktigt bra verktyg för att kunna underlätta dokumentationen i förskolan. Lärandet blir kul för alla.

Vi filmar barnen i olika sammanhang och visar upp det. Vid drop-in gör vi en längre film tillsammans som vi visar upp för barnen och deras föräldrarna. Att få se och höra sig på film tillsammans med andra är mycket kul. Det är en uppskattad föreställning. De ser gärna filmen flera gånger tillsammans. Man ser lyckan i barnen när de ser en filmsnutt som de är delaktiga i. Jag hoppas att jag kommer komma igång med Unikum i höst. Tänk att kunna spara små filmklipp som dom kan titta på tillsammans på hemma.

Ellmin skriver på sidan 177 "Att kunna dokumentera elevers utveckling och lärande på ett autentiskt sätt, med en bred variation av media (bilder, ljud, video etc), är naturligtvis betydelsefullt och kan bli mycket mer levande än traditionell dokumentation"

Jag tror på iPaden som dokumentationsverktyg i förskolan. Man har alla verktyg och mappar samlade på samma ställe.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar