Processdokument

måndag 1 oktober 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer

Jag arbetar på en småbarns avdelning och har märkt hur lätt det är att fånga barns intresse med hjälp av dagens tekniken. Medians påverkan är stor idag på barnen, både positiv och negativt. Vi kan sitta 9 småbarn runt iPaden och använda en app tillsammans och alla är aktiva.
Förr var det tv och radio som gav barnen information. Nu har barnen media runt omkring sig på ett helt annat sätt än när jag var yngre.
I förskolan ser man i barnens lek vilka Tv program som barnen tittar på. "Småungar och medier" står det att " Tv är det medium som föräldrar och barn i största utsträckning använder tillsammans, vilket är ganska naturligt då tv sedan lång tid är ett sätt för familjen att umgås i svenska hem. 5-9 åringar ser på tv själva än vad 2-5 åringar gör". Men nu är det inte bara tv som gäller, nu har de flesta familjer i min barngrupp en smartphone/iPad som även de mindre barnen använder flitigt. Även om rapporten är ny så tror jag att den har ändrats en hel del sen tex iPaden kom.

Vi bodde i South Carolina när den första iPaden kom, och vilken hysteri. Kan nämna att Sc var inte den delstat som dom prioriterade. Alla pratade om det, både i tidning och på nyheterna. Folk var tokiga. Nu med facit i hand förstår jag varför. iPaden är grym i mina ögon. Tror att antal barn som använder dator / iPad kommer att öka enormt.
Mina barn har var sin iPad i skolan och jag ska inte ljuga, ibland har jag velat kasta den som en frisbee. Tror att min son har hamnat i en klass med icke intresserade lärare. Dom använder den knappt i skolan. Men visst, det låter bra att varje barn har var sin iPad. Men man måste som pedagog kunna använda sitt verktyg på ett bra sätt och använda den på ett bra sätt tillsammans med barnen.

Här ser vi min systerdotter, 18 månader, som med hjälp av Appen Bokstavspussel kan dra rätt bokstav till rätt plats och bli överlyckling när hon hör ordet äpple och lite jubel.




Är detta bra eller dåligt? Stoppar man någon annan utveckling hos barnet?







Litteratur
Småungar & media - Fakta om små barns användning och upplevelser av medier, Medierådet 2010





- Posted using BlogPress from my i

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar