Processdokument

lördag 28 januari 2012

Min resa

När jag började kursen tyckte jag att pedagogisk dokumentation var jobbig. Därför valde jag gå kursen för att bli bättre och mer positiv till det.
Jag utbildade mig till förskollärare för att vara med barnen, inte för sitta i ett hörn och dokumentera. Barngrupperna blir större, men personalstyrkan ökar inte. Hur ska man hinna? Vad är viktigast, barnen och tryggheten eller dokumentationen? Varför får man bara mer och mer uppgifter som tar tid från barnen?
MEN så fick vi en iPad. Genast blev det roligare, det finns otroligt mycket som man kan göra med den. Eftersom vi jobbar mycket med trygghet började vi i år med att maila kort till föräldrarna under inskolningen. Vilken hit! Det uppskattades. Dom kunde se att deras barn hade det bra.
Hittills har vi läst tre böcker. Dom två sista böckerna har verkligen fått upp mina ögon för pedagogisk dokumentation.
Med hjälp av iPaden har man många möjligheter att dokumentera på ett roligt och ett enkelt sätt.  Gick med en gruppen  "iPads i skola och förskola" och den kan jag varmt rekommendera, man får en massa bra förslag på bra appar och man kan läsa andras problem och följa svaren.
Nu ser jag mer ljust på dokumentation, de ska bli kul att se var man befinner sig om två månader.
Nu ska jag ta tag i nästa uppgift och göra ett radioprogram med iPaden, undra hur det ska gå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar